Подсећање на пророчке речи Владике Артемија о догађајима на Косову. Трибина о Косову, Ваљево 19.02.1992. године

Проследи на друштвене мреже...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print Friendly, PDF & Email

У наредном прилогу доносимо одабране одговоре Владике Артемија на питања постављена на трибини о Косову. Трибина је одржана у Ваљеву 19. фебруара 1992. године. У једном одговору Владика Артемије, седам година пре бомбардовања, описује страдање српског народа на Косову и Метохији.

Звучни сегмент са трибине у Ваљеву

Транскрипт сегмента трибине у Ваљеву

Питање из публике:…духовнога, прозорљивога, Боговидачког, који је могао то да формулише овако: „Браћо Срби, ко ломи славски колач и славску свећу пали, за безбожника не гласам.“

Владика Артемије: „Хвала на овом питању. Ја могу да вас обавестим и да кажем да су то теме разговора не само овога Сабора, него свакога Сабора и не само Сабора, него свакодневне теме нашег разговора и наше бриге. Ми смо и у мају са нашега Сабора у Меморандуму то врло јасно истакли и написали шта је обећано а да није учињено, и да смо тражили и захтевамо из дана у дан да нам се врате црквена имања, да нам се врате одузете зграде, да се дозволи веронаука у школи као што је у осталих културних народа. Али, знате, узалуд је куцати у врата глувога. Глуви не чује и врата не отвара. Да ли су они баш глуви, то је велико питање, али да нас не желе да чују и да испуне оно што су обећали, то је сигурно.“

Питање из публике: Зашто се Патријарх Павле пред изборе често сликао са Милошевићем и тако му дао легитимитет?

Владика Артемије: Мислим да је то ипак прошлост и да се не задржавамо на томе. То је његово право и не бих могао да тумачим ја њега, вероватно куртоазија нека била у питању. Овога пута сигурно неће бити сликања, али ако добије Милошевић, онда можемо сви да се сликамо.

Питање из публике: Зашто се црква јасно не огради од Милошевића, јер то није политика, већ борба између Бога и сатане и треба оборити сатану?

Владика Артемије: „Оградили су се, браћо и сестре, оградили су се заиста.“

Питање из публике: Кад смо већ отворили тему, и ја бих да поставим једно питање. Наиме, актуелна власт у Србији велики ослонац има у питању Косова, и не само она, разуме се, све странке потежу решавање питања Косова. Ви долазите управо са Косова, живите доле, да ли нам можете рећи колико је ова власт успела да реши питање, одосно проблеме на Косову, да ли их решава на прави начин, да ли збиља Косово може бити њихов кредит и неки њихов капитал са којим могу да изађу пред бираче, пред овај народ, и да ли се може надати да они могу да реше проблем Косова и све оне проблеме који притискају српски народ и српску Цркву на Косову?

Владика Артемије: „Косово је, како рече наш велики књижевник, највећа српска реч. Косово је најдубљи српски гроб, Косово је непреболна српска рана, али је Косово највиши српски домет. Косово је зенит над нашим главама, али и темељ под нашим ногама. То сви знају и осећају, све партије, па и ова која је данас на власти. И зато се сви они у својој кампањи предизборној грабе за Косово, дају изјаве о Косову, и обећавају много за Косово. Ови који су то обећавали пред прошле изборе 90-е године, могу да вам кажем отворено у суштини ни један проблем нас Срба на Косову нису решили – нису ни решавали. Главни проблем за њих је питање шиптара на Косову, а не Срба на Косову. Тамо се не осећа српска држава сем присуства војске и полиције на сваком кораку. Присуство полиције је могло бити једно прелазно и пролазно решење од пар месеци, евентуално годину дана, али то није трајно решење, нити је могуће вечито живети под пендреком. Ја се бојим да је Косово последњи џокер у њиховим рукама којег ће они уложити на коцку да би и даље остали на власти. Ево ја данас чујем, долазећи овамо за Ваљево, да у задња два-три дана већ на Косову ту и тамо разне провокације се дешавају, те онде нападут милиционер, па убијен шиптар, па онде нападнута војска на стражи, па убијен шиптар. Да, да, да, то је заиста тако. Али то је управо оно што нама и нашем народу и нашој власти не иде у прилог и у рачун. Зашто? Јер господин Ругова, он то пред светом показује –  трпљење мога народа дошло је до краја. Тај терор српске власти се више не може подносити. Народ спонтано реагује и буни се против те тираније српске, а они нас убијају на нашем прагу. Знате која је то пропаганда, знате која је то моћ овоме свету дати још један такав аргумент у руке који је и овако Србе прогласио највећим злочинцем на планети земаљске кугле. Те провкације које су почеле, а које потпомажу и потпаљују и Европа и Америка, њихови емисари доле стално круже по Косову и по Србији, разне делегације, мисије, групе, као кроз једну пусту кућу која нема ни прозора ни врата, па вране пролећу како се којој свиди. Тако и ова наша држава. Србија је 14-е године загазила у рат са моћном Аустријом, али није дозволила да аустријска полиција испитује и тражи кривце за сарајевски атентат, а ми, ми данас дозвљавамо свакаквим пробисветима, опростите, да нам долазе тамо, да тобоже испитују и проналазе да ли су људска права угрожена, и то шиптарска, и ма колико се ми трудили и говорили им нашу историју, нашу истину, они одлазе и пишу шта хоће. Е, видите, кад се тако припреми светско јавно мнење, и данас-сутра то ће сигурно тако бити, сигурно ако не до избора онда одмах после избора, рат из Босне и Херцеговине пренеће се на Косово, пренеће се у стару рашку нашу област, букнуће цела Србија. И када дође до оружаних сукоба на Косову између – сад не знам ни која је војска, знам да српска није, да ли је југословенска, или не знам чија – када дође до тих сукоба можда ће рат трајати три или пет дана, доћиће мировне снаге да раздвоје закрвљене, да успоставе мир, а онда ће, по наредби светске јавности, српска војска морати да напусти српско Косово као окупаторска војска. А наше Косово, наше светиње на Косову и оно мало народа нашега доле што има биће остављено и препуштено на милост и немилост обесним шиптарима. То је оно што нас на Косову очекује, а господа нам тврде да тако треба.“

Питање из публике: Кад смо већ овог питања, често нас бомбардују на телевизији саопштењима неког Удружења Срба са Косова такозваног „Божур“, па онда „Постојбина“, хоћете нам рећи ко су та удружења, ко су људи у њима, колико угледа имају доле, колико имају чланова, да ли је цео српски народ у њима или је то нека групица, о чему се ради?

Владика Артемије: „То је једно удружење које је организовало оне митинге пре 4-5 година, митинге подршке Милошевићу, то је оно удружење које је Милошевић избацио у орбиту, устоличено у Београду. Данас је „Божур“ на Косову његова испостава, његова продужена рука, а њих има можда највише 30-40 људи који жаре и пале и сматрају да они представљају и заступају интересе Срба на Косову. Они иду толико далеко да захтевају да се они и у Цркву мешају и да Црква мора да их пита, чак и Владика, где ће да оде, шта ће да ради, да ли ће да помене господина – да ли је господин или не – Милошевића и тако даље. То је „Божур“. „Постојбина“ то је исто тако један огранак, једна грана ове владајуће странке, такозвани „Демократски форум“ исто тако. Оно у Нишу, како је тамо основан неки „Патриотски савез“ или форум или лига, и то вам је исто тако.

Питање из публике: Још једно питање, врло интересантно и са правом постављено: Имате ли гаранције, мисли се на Вас и Архијерејски Сабор, да ће Телевизија Србије пренети вашу поруку, поруку Сабора,  у целини, а не један део ње како то они знају, као што је и био случај са Меморандумом, бојим се да половина српског народа неће разумети Вашу поруку, јер је председник Милошевић посетио Свету Гору и дозволио празновање верских празника, пренос служби на телевизији, тако да многи збиља сматрају да ви тражите да гласају за хришћанина, ето он је човек хришћанин, дозвољава да се празнују празници…

Владика Артемије: „Ко буде видео да се прекрстио негде, онда нека гласа за њега. А ја знам да није ни у Хиландару, нити било где на неком другом месту. А да ли ће телевизија све пренети, за то никакву гаранцију немамо, али ће сигурно бити у штампи, преко радија, у сваком случају наћиће се начин да дође до свачијега ува, али дај Боже и до срца свакога Србина и да поступи тако како је тамо речено.“

Питање из публике: Имам два питања која су сродна: Како реагујете на вест о издвајању такозване Црногорске православне Цркве? – и друго питање: Како се бори Владика, Преосвећени Митрополит Амфилохије у Црној Гори?

Владика Артемије: „Ти који се боре за такозвану самосталну аутокефалну црногорску цркву, нико од њих није крштен. А хоће цркву не знајући ни шта је то ни шта ће им. А Митрополит Амфилохије се заиста налази у веома деликатној ситуацији. Њему је можда теже неко Атанасију на фронту. Јер овај тачно зна где је непријатељ, одакле гађа, а овај сиромах на Цетињу, цетињски пустињак, то не зна. Нигде није безумље достигло такву кулминацију као у Црној Гори међу тим зеленашима, либералима и како се све не зову. Јер они су прошле године на Петровдан бацали камење на колач Светога Петра. Ове године када је славила Богословија ту славу они су разбили прозоре каменицама на славску свећу и славски колач и на ону децу нашу која су тамо отишла да се спремају за народне пастире. Тешко је живети и тешко је борити се са таквим безумљем.“

Питање из публике: Везано за Владику Амфилохија, ја бих замолио Владику, а не љутим се ако не прокоментарише, да ли немамо за 4 дана две различите изјаве поглавара СПЦ поводом предстојећег догађаја 20-ог децембра, или, да будем конкретнији, у Приштини је у току говрења изложено једно врло сугестивно упуство како се понашати на изборима?

Владика Артемије: „У Приштини то није речено, али је телевизија свесно или случајно, побркала слику и речи Владике Амфилохија. Ја сам био доле, јер ја сам позвао те владике, био је и отац Љуба и могу да вам кажем да оне речи што је пренела, то је Амфилохије рекао у једном свом предавању у Београду. Предавање је трајало 45 минута, а они су из тога контекста извукли оно што је њима требало и онда су са том сликом, и ја сам то гледао, тај пренос, и зачудио се, знам да то није говорено, тако да је то унело извесну збрку у народ.“

Питање из публике: Хтела бих нешто да Вас питам – пре неколико месеци је било у штампи  и преко телевизије да су покупљене све црквене вредности, односно манастирске, са Косова. Интересује ме где је то благо завршило, да ли је то на сигурном месту?

Владика Артемије: „Је ли Вас занима баш где се налази? Знате, то је тајна где се налази. Да је однешено то је тачно. Ја сам се борио против тога, али јаче је село од сватова.“

Питање из публике: Да ли је на сигурном месту?

Владика Артемије: „Па претпостављам да јесте. Али, није ствар што је на сигурном месту, него је мени сметао контекст побуда зашто је то дирано када је …